Jijzelf

Boks therapie

28 november 2021
Bokstherapie Breda

Tijdens de boks-therapie combineren we kennis uit evidence bases methoden zoals EMDR, en het visualiseren en re-scripten uit de hypnotherapie.

Omdat deze vorm nog niet breed onderzocht is op de effecten, blijft het voor nu een experimentele vorm. Maar wel een vorm waar ik goede ervaringen mee heb.

Boksen zet ik vooral in bij:
– Verwerking van nare ervaringen
– Woede
– Angst

Nare ervaringen:
Voor mensen die blijvend last houden van ervaringen zoals een levensbedreigend ongeluk, een overval, indringende pesterijen, of bv vormen van misbruik. Je kunt merken dat je, zelfs op de dag van vandaag, schrikachtig bent of bepaalde situaties blijft vermijden. Ook kan het zijn dat de nare beelden van indertijd zich blijven opdringen, bijvoorbeeld in flashbacks of in nachtmerries. Zo kun je ook fysieke klachten hebben. Er zijn ook mensen zijn die juist afgesneden zijn van hun gevoel, geblokkeerd. Dan voel je jezelf eerder vlak of down.

Boksen maakt dat je niet alleen direct kunt ontladen, het houdt je lijf ook in beweging als het eigenlijk door de schrik van de heftige gebeurtenis destijds, weer in angst of verlamming wil gaan. Waar je destijds misschien controleverlies en / of machteloosheid hebt ervaren, kom je door deze vorm van therapie sneller in je kracht waardoor je meer grip voelt.

Zo ontstaan er handelingsalternatieven. Manieren om met complexe, onverwachte, bedreigende gebeurtenissen op een andere manier om te gaan.

Woede:
Boksen zet ik ook graag in bij diegene die woede ervaart, misschien ook wraakgevoelens, maar die ze niet kunnen uiten, omdat dit grensoverschrijdend gedrag zou opleveren, of schuld of schaamte gevoelens zou losmaken. Waar laat je die woede dan? Alleen erover praten, levert vaak niet voldoende op voor het lijf, waar alle adrenaline in rondgaat. Boksen is dan een veilige manier om je lijf te doen ontladen en daarna te ontspannen.

Angst:
Boksen kan ook heel goed werken bij gevoelens van angst. Doordat we het protocol van EMDR inzetten, of de stappen vanuit het rescripten, zorgen we dat de emotionele lading kan zakken.  Juist de combinatie van werken met exposure (denken aan hetgeen je angstig maakt) en het boksen, werkt goed omdat je door het stoten en kicken, de kracht in je lijf voelt. Je kunt dan ervaren dat je sterker bent dan je angst. Dat je weerstand kunt bieden, er tegenop kunt boksen, dat je het aankunt.

Hier kun je een artikel lezen en een filmpje zien met meer info.

Deze man zit in een langdurig traject bij SGGZ. Ik zie soms ook mensen met last van complexe verwerkingsprocessen, maar dan in samenwerking met een GZ psycholooog of psychotherapeut.
Mensen komen bij mij meestal 2 of 3 keer boksen. Altijd nadat we sessies in de praktijk hebben gedaan om meer zicht te krijgen op je vraag, je last, en je gedachtes en gevoelens.

boks therapie breda

Wij boksen met een deskundige bokstrainer (vrouw) in een individuele setting, binnen in een studio, in Bavel. Ik begeleid je door het proces, zij leert je de techniek en draagt zorg voor je lijf.

 

Carla van Loon

Integratief therapeut

Een fijne oefening in de week na het boksen: Laat los.  Of via Spotify, Podcast Ontkoppeld: balans voor je lijf. 

You Might Also Like