Jij en je partner Jijzelf

Verlies van je lief door een relatiebreuk

30 september 2019
trauma sensitieve organisatie

Als je jouw partner bent verloren door een relatiebreuk, en het voelt als een diepe pijn van verlies, dan is deze blog wellicht interessant voor jou om te lezen. Misschien heeft jouw partner jou verlaten. Dan kun je jezelf ongelofelijk alleen of machteloos voelen. Verdrietig of boos. Verlies van je relatie, gaat over rouw. Deze blog gaat over het verlies, dat tot diep in je ziel voelbaar is.

—————————————————

Verlies maakt dat er een “toen” en een ‘nu’ is. En daartussen ben jij je partner verloren. Iemand waarmee je de toekomst in zou gaan en iemand waarmee je geschiedenis had. Deze breuk maakt dat het nodig is om stil te staan bij dat toen, en tegelijkertijd een nieuwe invulling te geven aan jouw dag van morgen.

tekening verlies

Laat ik eerst stil staan bij de intense verandering die jij meemaakt op dit moment. Dit verlies is enorm pijnlijk. Soms is het moeilijk om aan anderen uit te leggen hoezeer dit van invloed is. Verliezen van een partner heeft impact op alle lagen van jouw leven. Ik neem je daarin mee, en doe ik nav een model van Bateson en Dilts. Het interessante is, dat dit model straks ook bruikbaar is om te helen van dit verlies en je veerkracht aan te spreken.

Bateson en Dilts: de logische niveaus
MODEL INVOEGEN

Niveau 1: omgeving
Dit niveau gaat over het dagelijks leven, over de context waarin je leeft.
Er is veel veranderd. Zoals je partner die niet meer binnenloopt, de andere helft van de klusjes die niet meer worden uitgevoerd, of het feit dat je niet meer samen eet. Op dit level kun je ook veranderingen ervaren in je sociale omgang, zoals mensen die je nu veel ziet, of mensen die je niet meer spreekt. Eigenlijk is alles, net even anders.

Niveau 2: gedrag
Dit niveau gaat over hetgeen je doet en nu niet meer doet.
Je verlies heeft invloed op je gewoontes. Gewoontes, automatismen zijn niet meer vanzelfsprekend. Dat zit al in piepkleine dingen, zoals het appje dat je niet meer stuurt als je later thuis verwacht te zijn. Maar ook de feestdagen die geen routine meer vormen. Het vraagt veel energie om je aan te passen aan deze nieuwe omstandigheden.

Niveau 3: capaciteiten
Dit niveau gaat over je vaardigheden en de kwaliteiten die je inzet.
Je leert in deze periode ongelofelijk veel over jezelf. Over hoe verlies voelt en je emotionele binnenwereld roert tot diep in het binnenste van je hart. En je leert vast ook over jouw overlevingsmechanismen. Als je bv het verlies niet onder ogen wilt komen wanneer je gaat vluchten, onderdrukken, of de piekermodus ingaat. Of wanneer je net iets te dapper “doorgaat”, hup niet zeuren, aanpakken, wegdrukken van je eigenlijke gevoel.

Maar je leert ook over jouw eigen veerkracht. Je pakt mogelijk dingen op die je jaren niet gedaan hebt, je kijkt wat vaker in de reflectiespiegel, en vergis je niet; je staat er nog! Ondanks deze grote levensverandering weet je jezelf staande te houden.

Niveau 4: overtuigingen
Dit niveau gaat over de dingen waar je in gelooft, voor staat, voor opkomt. Maar ook je dromen. 
Jouw partner verliezen heeft enorme invloed op je dromen, en wensen in de toekomst. Toekomstplannen die nu niet plaatsvinden, zoals het huis dat niet gekocht wordt of het samen vormen van een gezin.

Misschien heeft het verlies ook invloed op je geloof in de ander. Had je andere verwachtingen of heeft de ander jouw morele grens overschreden. Wellicht voel je jezelf teleurgesteld, iets aangedaan, tekortgedaan. Of… heb je zelf anders gehandeld dan je gehoopt had en voel je jezelf tekortgeschoten, schuldig en ben je ook het geloof in jezelf verloren.

Niveau 5: identiteit
Dit niveau gaat over wie je bent.
Iemand die in je hart huist, gaat onderdeel worden van je zijn, je identiteit. Samen kun je jezelf 1 voelen.  Het is heel gewoon dat je elkaar bent gaan aanvullen en dat je voelt dat je een deel van jezelf mist nu je partner er niet meer is in je relatie. Soms ben je jezelf ook een beetje verloren. Niet zo vreemd dat veel mensen zich na een relatiecrisis afvragen: “wie ben IK…. nu?”

Niveau 6: missie
Dit niveau gaat over hoe je van betekenis bent, wat jou uniek maakt.
Nu raken we hier het meest interessante reflectieve level van al deze niveaus. Want wie ben jij zonder je partner? Je bent betekenisvol, absoluut. Maar het vraagt wel onderzoek, om weer te beseffen wie jij zelf ook alweer bent en wat je wil bereiken.

Het is tijd om om te ontdekken wat jouw eigen kracht is, wat jij voor anderen kunt betekenen en wat jou zelf goed doet. Juist hier ligt een belangrijke levenstaak voor jou. Ontdek weer jouw eigen kracht en passie, zonder de aanwezigheid van je ex-partner.

Een van de manieren om die ingewikkelde vraag te beantwoorden, is terug te gaan naar de basis. Naar 5 dingen die je komende tijd kunt doen om jezelf te (her)vinden.

  1. Deel je verlies
    In deze blog lees je mijn woorden. Die doen altijd tekort aan hoe het is, voor jou. Gebruik dit model gerust om aan een lieve vriend of vriendin precies te vertellen jouw verlies voelt. Je kunt bij elk level delen hoezeer het je raakt.
    Vraag die vriend om alleen te luisteren. Hierbij gaat het namelijk niet om jou uit te leggen dat er na regen zonneschijn komt. Hierbij gaat het simpelweg om in alle omvang, -zoveel jij wilt delen-, te horen hoe jouw pijn vorm heeft.
  2. Vind je passie
    Hier ligt een belangrijke levensopdracht voor jou, voor mij, voor ons allemaal: doen wat ons goed doet. Wat jou energie geeft, wat bij jou past, wat jou voedt, wat jou verbindt aan anderen, wat jou heelt. Voor de een helpt het om weer in het groot te dromen, over reizen, totaal nieuwe hobby’s, over het schrijven van een boek. Voor de ander gaat het om het hervinden van je oude passie en deze in een nieuwe vorm te gieten. De motor die je uit de schuur trekt, de hardloopschoenen die je weer aantrekt, het terras dat je in de avonduren bezoekt. Het gaat om de dingen die ons energie opleveren.
  3. Schrijf over verlies EN over passie
    Je bent altijd welkom bij ons psychologen, coaches, therapeuten, maar weet dat je zelf al ongelofelijk veel zelf kunt doen. Een van die dingen is: schrijven. Schrijf over je gevoel, de pijn, het gemis, geluk, hoop en dromen. Schrijf oordeelloos. Het doel van dit schrijven is het vrij mogen uiten van alles wat zich manifesteert in je gevoelswereld. Dat geeft ruimte, vrijheid en daarmee open je ook een pad naar creativiteit om te ontdekken wat je graag wilt oppakken in de toekomst.
  4. Doen.
    Kies eens 2 simpele dingen die je komende week gaat doen. Kies 2 haalbare activiteiten die jou energie geven, een kleine boost. Dat kan zijn een lekkere, healthy, maaltijd voor jezelf koken, maar ook het springen op je fiets en een ronde de natuur in gaan. En deze focus blijf je komende maanden houden; steeds ontdek je nieuwe dingen die je graag onderneemt.
  5. Ben alleen EN ga verbinding aan.
    Het is een tijd van alleen zijn, het ontdekken van jezelf. Waarbij je deze piramide opnieuw kunt lezen en jezelf de vraag kunt stellen:
  • Omgeving: wie zoek ik vandaag op? Wat voor mensen heb ik om mij heen nodig? Wat voor natuur of stad doet mij goed?
  • Gedrag: wat wil ik vandaag graag doen? Waar heb ik zin in? Wat voor dingen geven mij energie?
  • Capaciteiten: welk talent heb ik daarvoor nodig?
  • Overtuigingen: waar vertrouw ik op? Waar sta ik voor? Waar geloof ik in? Wat wil ik?
  • Identiteit: wie ben ik nu?
  • Missie: hoe ben ik daardoor van betekenis? En als ik dit alles doe, wat zegt dat dan over mij?

Het is nodig om tijd voor jezelf te hebben, en dus alleen te zijn, om deze vragen te beantwoorden. En dat kost wat tijd.

Maar het is ook van belang om wederom de verbinding aan te gaan. Als je verlies hebt ervaren, de loskoppeling hebt gevoeld, lijkt het soms verleidelijk om ontkoppeld te blijven. Alleen te blijven.
Groeien, ontwikkelen, helen, gebeurt door jezelf weer te hechten aan anderen. In welke vorm dan ook. Dus ben alleen, EN ga de verbinding aan.

——————————————-

Op deze manier komt er verbinding tussen jouw geschiedenis en jouw toekomst. Een toekomst waarbij je jezelf mee neemt, met al je vernieuwde inzichten. Een persoon die iets heeft verloren en die iets heeft gevonden. En met beide ervaringen ga je de dag van morgen in.

Relatiebreuk

PS: dit lijkt een egocentrisch proces en dat is het ook gedeeltelijk. Je mag de focus nu op jezelf leggen. Blijf wel delen met anderen (sluit jezelf niet af) en mocht je kinderen hebben: blijf altijd oog houden voor hun belangen, gevoeligheden en wat zij nodig hebben. Je kunt EN voor jezelf zorgen EN je taak als ouder volbrengen.

Carla van Loon
Integratief therapeut

 

Misschien vind je dit ook leuk